دبیرستان غیردولتی پسرانه معراج اندیشه (متوسطه دوره دوم) اداره کل آموزش و پرورش استان همدان

پرسش پاسخ

س1: با توجه به اینکه قرآن کتاب هدایت است ما را به چه چیزی هدایت می­‌کند؟

ج:« وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ » این صراط مستقیم است. بندگی یعنی صراط مستقیم،

« وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ » گوش به حرف خدا بده، بنابراین هر وقت گوش به حرف خدا دادی در صراط مستقیم هستی،  و اگر ندادی گمراه هستی، خارج (از راه) هستی.

س3: سوال کرده‌­اند معنای لغوی خود « مُسْتَقِیمٌ » در این صراط مستقیم چیست؟

ج:  شما مراجعه کن به لغت قاموس المحیط فیروزآبادی آنجا نوشته است اِستَقامَ یَستَقیمُ یعنی اِعتدَلَ یَعتدِلُ ، مستقیم یعنی معتدل راهی که افراط و تفریط در آن نیست، به عکس آن دوتا - تورات و انجیل - در آن افراط و تفریط هست. در تورات تفریط است همه‌­اش درباره مال و مادیات است، معنویات در آن نیست. انجیل هم تفریط دارد همه‌­اش معنویت است مادیات در آن نیست. در حالی که انسان به دو بُعد محتاج است هم بُعد مادی- ازدواج می‌­‌خواهد، جنگ می‌خواهد، کاسبی می‌خواهد- و هم بُعد معنوی. این صراط مستقیم هر دو را دارد؛ معتدل است. اما آن دو تا هر کدام یک نقصی دارند. نقص هم مربوط به خدا نیست مربوط به خود یهودی­‌هاست. معاند بودند هر چه خدا می‌گفت گوش نمی­‌کردند لذا خدا به همین اندازه بیشتر نیاورد. بنابراین زمان نزول قرآن کریم که صراط مستقیم بود آن دو تا راه از اعتبار افتاد.

نظرات خوانندگان
تا کنون هیچ نظری درباره این مطلب ثبت نشده است
نظر جدید
نام*
ایمیل
نظر*

متن تصویر*
مشاهده لیست تمام مطالب...